מומחית בפיתוח ובנייה של הרצאות שיווקיות, עסקיות ומכירתיות ומאמנת דוברים ומרצים להופעה אפקטיבית ומכירה מול קהל.
ניסיון מקצועי של כ- 15 שנה.
תחת ידיה אומנו מאות דוברים מומחים, בעלי עסקים ובכירים בארגונים – להופעה בלתי נשכחת מול קהל.
עמידה מול קהל היא אחת המיומנויות הכי נחשקות ונדרשות בקרב מנהלים, עצמאיים ובעלי עסקים.
היכולת להופיע בצורה כריזמטית, סוחפת ומרתקת מול אנשים- נשמרה בעבר
רק למנהיגים (פוליטיים או צבאיים) ולמומחים גדולים. אך כיום, בגלל התפתחות טכנולוגית והתקדמות האנושות, כמעט כל אחד יכול לארגן לעצמו קהל ולדבר לאומה.
איך נעשה את זה נכון? להופעה אפקטיבית מול קהל יש מספר שלבים
כל אחד מהם חשוב בפני עצמו, ואם שלב אחד קודם לא עומד טוב
זה ישפיע וישליך על השלבים הבאים- ועל כל התוצאה הסופית.
אם ברצונינו להופיע טוב ונכון מול קהלים- מיומנויות פרנזטציה אינן מספיקות.
חשבו על שחקן מעולה, אם יהיה בפיו מחזה כתוב רע,
לא מעניין ולא מדויק שנכתב בצורה לא מקצועית,
יכולות המשחק וההופעה שלו
יפגמו קשות, גם אם הוא עצמו מיומן מאד.
עמידה מול קהל, אם ברצונינו להשיג אפקט מרשים
שישפיע על אנשים – ויעורר השראה ויניע לפעולה, עלינו לקחת בחשבון
את כל השלבים הבאים:
השלב הראשון: הרצון להעביר מסר.
השלב הראשון בהופעה אפקטיבית מול קהל, זה הרצון להגיד משהו.
אם אין לכם מה להגיד, כנראה שלא הייתם קוראים את המאמר הזה עכשיו.
אם אתם בעלי מומחיות – אז יש לכם כנראה הרבה להגיד סביב המומחיות שלכם
התוכן שלכם מעניין מאד אנשים שיש להם צורך או עניין בתחום הזה.
אם יש לכם אמירה פוליטית/ חברתית – רוב הסיכויים שהיא מלווה גם בעשיה שכזו והיא לא מנותקת לחלוטין מחייכם ומהאמונות והערכים שלכם.
השלב השני: לזקק את המסר המילולי
יש פער ענק בין רעיון גולמי וראשוני בראש ובין מסר מדויק ומובנה.
תהליך המיקוד של מסר הוא תהליך מרתק ורצוי לעשות אותו עם איש תוכן, שיודע להבנות
טיעונים, תכנים, ושכנוע- אם אתם נדרשים גם להניע לפעולה.
השלב השלישי: להבין מי הקהל שמסר זה מעניין אותו
שום מסר אינו רלוונטי אם לא מתכננים אותו בהתאם לקהל יעד מסוים.
המסר צריך להיות מנוסח בשפה וסגנון שקהל היעד יתחבר, יקשיב ויבין.
למשל אם זהו קהל נשי, המסר יתוכנן ויכתב בפורמט של נקבה
(בעברית יש לזה משמעות גדולה מאד)
פעמים רבות, אנשים מפספסים בענק- כאשר הם לא מתעכבים מספיק על
לבחון ולברר עד לרזולוציות מאד קטנות מי קהל יעד שלהם למסר.
פילוח ומיקוד קהל היעד זה אחד השלבים החשובים ביותר לשאת מסר אפקטיבי
(למשל חברת הכנסת והשרה מירי רגב, מואשמת לעיתים קרובות שהיא
מדברת ל"בייס" שלה- קהל אשר בוחר בה ובמפלגתה שוב ושוב…
אפשר להתווכח עם הסגנון ועם האיכות
אבל אי אפשר להתווכח עם ההתאמה.
ברמה השיווקית, האישה יודעת בדיוק מה היא עושה)
שלב רביעי: לפתח באופן מלא את התוכן
אחרי שדייקנו את המסר העקרוני ואת הקהל שאנחנו פונים אליו
אפשר לפתח באופן מלא את התוכן. מה בדיוק באנו להגיד?
באיזה אורך זה יהיה? באיזה פורמט זה יהיה? האם זו הרצאה חד פעמית
או זו הרצאת הדגל שלנו שעליה נחזור שוב ושוב ושוב…?
תשובות שונות לשאלות למעלה, יקחו את הטקסטים להיבנות אחרת.
גם כאן רצוי מאד לעבוד אם אנשי מקצוע בתחום. לא סתם פוליטיקאיים וסלבריטאים משתמשים ב"כותבי נאומים", בנאומים חשובים.
נאום זו צורה אחת של עמידה מול קהל.
יש עוד פורמטים וצורות של הופעות מול קהל.
הרצאות עסקיות, עם מטרה ואג'נדה של מכירות, הרצאות השראה,
הרצאות ידע והשראה… מאד תלוי מה סוג המסר ולמי הוא מופנה.
לקריאה נוספת על סוגי הרצאות לחצ/י כאן. (איך לבחור תוכן להרצאה)
שלב חמישי: עבודה על מיומנויות פרזנטציה
אחרי שהתוכן מוכן, אפשר להתחיל להתאמן.
ביוטיוב וברחבי האינטרנט יש הדרכות רבות על מיומנויות פרזנטציה
כמו כן יש לא מעט קורסים פרונטליים בישראל שמלמדים מיומנות זו.
בדרך כלל ההדרכות כוללות את הנושאים הבאים:
1. איך לזכור את הטקסטים ולדבר שוטף>>>כתבתי על זה מאמר שלם
2. מה עושים עם הגוף, הידיים והרגליים
3. איך מתאמנים על להישיר מבט לקהל
4. איך להתמודד עם הפרעות או התנגדויות קהל
5. איך לשים דגשים נכונים בטקסטים – מבחינה קולית- שימוש נכון באינטונציות.
6. איך לעבוד עם מצגת בזמן ההרצאה >> כתבי על זה מאמר שלם
הסוד הגדול הוא להתאמן.
השלב שישי: חשיפה מבוקרת
מי שאין לו בכלל ניסיון בהופעות מול אנשים, כדאי שיבצע חשיפה מבוקרת.
זו שיטה שנכונה להרבה תחומים בהם יש אלמנט של פחד וחשש ובה אנחנו
עושים משהו בקטנה וגדלים איתו בהתמדה.
בהתחלה כדאי להתאמן מול קבוצה קטנה של אנשים – 2-3 אנשים לכל היותר.
בישיבות צוות, מול משפחה וכ'ו.
לאחר מכן, לעלות שלב ולדבר לקבוצה מעט גדולה יותר הכוללת בין 5-10 משתתפים.
ולעשות את זה מספר פעמים
לאחר מכן לעלות לשלב של בערך 20-30 משתתפים- או עד 50 משתתפים
מכאן אפשר כבר לקפוץ ולדבר מול 50- 100 איש.
בקהל של יותר מ 300 איש יש קפיצת מדרגה משמעותית וזה משחרר
שלב שביעי: התמדה – להופיע שוב ושוב מול קהלים
השלב האחרון בהפיכתנו למומחים בעמידה מול קהל, זה להתמיד.
כמו שחקן שהולך ומשתבח עם מספר ההצגות וההופעות שלו,
כמו זמר שהופעתו ה 300 לא דומה להופעתו השנייה
כמו ספורטאי שהולך ומתחזק
גם גם דוברים מיומנים מול קהל- הפכו כאלו בגלל שהם התמידו.
בין 10-20 פעם- מרצה מתחיל
בין 20-50- מרצה מעט יותר משופשף
בין 50-100- מרצה מנוסה
בין 100-500 – מרצה מנוסה מאד
בין 500-2000 – דובר מבוקש ביותר.
סיכום:
הופעה בפני אנשים היא מיומנות חשובה להישג.
אם זה חשוב לכם אל תוותרו על כל השלבים כולם.