איך לבחור נושאים להרצאה

טלי פיירשטיין

מומחית בפיתוח ובנייה של הרצאות שיווקיות, עסקיות ומכירתיות ומאמנת דוברים ומרצים להופעה אפקטיבית ומכירה מול קהל.

ניסיון מקצועי של כ- 15 שנה.
תחת ידיה אומנו מאות דוברים מומחים, בעלי עסקים ובכירים בארגונים – להופעה בלתי נשכחת מול קהל.

כתבו לי

מאמרים נוספים

מיתוך ים הידע והתכנים שיש לנו בראש- איך נבחר נושא טוב להרצאה שלנו?
מאמר קצר זה יסייע לכם להתחיל לבחור. 

ראשית, בואו נמפה את סוגי ההרצאות:
1. הרצאה עסקית שיווקית:
הרצאה זו בדרך כלל תוצג ע"י מומחה, מול קהל יעד שרלוונטי לתחום המומחיות, המוצר או השירות של אותו מרצה. 
הרצאות אלו (או פרזנטציות) ימצאו לרוב, בכנסים עסקיים ושיווקיים, הרצאות שונות – פרונטליות ואינטרנטיות ומיועדות לקהל יעד שיש לו בעיה או צורך. למשל הרצאה בנושא תקשורת ומשמעת לילדים מפי יועצת משפחתית – וישבו בה הורים. הרצאה בנושא איך פותחים עסק מפי יועצת עסקית-  וישבו בה עסקים קטנים שרק נפתחו.
הרצאה עסקית שיווקית (פרזנטציה) – תציף ערך מאד גבוה, תענה בתוכן שלה על שאלות מהותיות שקשורות לצורך של קהל היעד, אך לא תשאר רק בתחום הידע אלא גם בסופו של דבר תציף הצעה עסקית רלוונטית ללקוחות.  בדרך כלל מטרותיה של הרצאה שיווקית / עסקית היא להניע לפעולה קהל חם שצריך או רוצה פתרון לבעיה כל שהיא.

במידה ויש לך מומחיות הקשורה לצורך יומיומי של אנשים למשל כמו:
תחום עסקי, תחום ההורות, תחום התפתחות אישית, תחום הזוגיות ומציאת אהבה, תחום הכושר התזונה והספורט, תחום הטכנולוגיה (פתרון לעסקים) וכו' וכו'…. – ההרצאה המתאימה ביותר הינה הרצאה עסקית.

התוכן שכדאי לבחור הוא סביב השאלות שנמצאות לקהל היעד בראשם לגבי התחום המדובר:
למשל, אם מדובר בספורט – אז השאלות שיש לקהל בדרך כלל הם:
1. איך מתחילים להיכנס לכושר
2. איך עושים את זה נכון?
3. איך מתמידים?
4. איך להגיע לתוצאות מהר?

תמיד תוכן של הרצאה שיווקית/עסקית מגיע מהכאב והצורך
של קהל היעד ולא מיתוך הידע של המומחה.
רוב בעלי העסקים שעובדים תחומם לפחות שנה ומעלה- מודעים היטב לסדרת השאלות הבסיסיות האלו שהקהל שלהם מחזיק בראש.

2. הרצאת העשרה / ידע – הרצאות בתחומים מגוונים ורבים – היסטוריה, פוליטיקה, גאוגרפיה, חשיבה והגות, פילוסופיה, פסיכולוגיה ועוד.  הרצאות אלו נמצאות בדרך כלל בקתדראות השונות ללמידה בשעות הפנאי, במת"נסים, במקומות עבודה ובמתחמים של שעות הפנאי, למשל כמו קאנטרי קלאב.
אנשים ניגשים להרצאות מסוג זה,  כדי להרחיב אופקים. 

במידה ויש לך הרצאות ידע והעשרה-  כדי למפות את התוכן שלך ולראות איך אפשר לחלק אותו לחלקים יותר קטנים. אם הנושא שלך הוא היסטוריה- אז השלב הבא יהיה להתמקד בזמן ובמקום מסוימים למשל- אירופה לפני מלחמת העולם הראשונה.  ואז כמובן להמשיך ולהתמקד עוד ועוד עד שנגיע לסיבלוס מאד מפורט. 
כמובן, שברמה העסקית צריך לראות שיש ביקוש לתוכן הזה. כלומר שגוף או קהל רוצים ומעוניינים לשלם עליו כסף. 

 

3. הרצאות השראה וסיפורי חיים – הרצאות של אנשים שהשיגו הישג משמעותי, יצאו ממשבר גדול
ו/או הצליחו מאד אחרי כשלון קולסאלי.  בדרך כלל עיתונאים, סופרים, אנשי רוח וספורט ואנשי עסקים מפורסמים יעבירו הרצאות מסוג זה. הרצאות אלו בדרך כלל ידברו על נושאים כמו מנהיגות, ניהול משברים, חשיבה חיובית, ראיית הטוב, התמדה ונחישות, התגברות על קושי ועוד ועוד.
הרצאות אלו ניתנות בדרך כלל במהלך כנסים עסקיים שרוצים לתבל אותם קצר בהרצאות השראה, במקומות עבודה, באירועי לקוחות ובמקומות לבילוי ופנאי (למשל בסינמה סיטי) .
גם אנשים שעדיין לא התפרסמו אך יש להם לסיפור חיים לספר- יכולים לבנות את עצמם את הפרסום שלהם בעזרת הרצאות מסוג זה.  שוק הרצאות ההשראה וסיפורי החיים מגלגל בארגונים וחברות סכומים הנעים בין 15-25 מיליון שקל בשנה במצטבר. 

לקריאה נוספת על הרצאות השראה וסיפורי חיים אפשר להיכנס לקישור הזה

4. הרצאות בסגנון TED –  הרצאות בסגנון TED הינן הרצאות קצרות מאד , 18 דקות ומטה, כאשר היום זה כבר יותר לכיוון ה 12 דקות ומטה… והבידול הכי מובחן שלהם- אל מול הרצאות אחרות, היא שיש רעיון אחד, מסר אחד- מובחן וברור שאותו חשוב להעביר הלאה. 
הרעיון הזה, מלוטש וכתוב היטב- מוגש לקהל כמשהו מובנה, קוהרנטי ומאד הדוק.  
לא כל הרצאה בת כ- 15 דקות (+/-) היא הרצאה בסגנון TED.   בכנסים עסקיים ושיווקים, פעמים רבות יש משבצות זמן של 15,12 או 10 דקות, אך משך הזמן לבדו אינו מגדיר הרצאה כהרצאת TED.  
הרצאת TED מבקשת לקחת רעיון אחד בסיסי – למשל בעיית המיקרו פלסטיק בעולם, ולתת לאנשים מידע קצר ולהציף אצלם את הצורך ללמוד עוד בנושא הזה, לדבר על זה, להבין את החשיבות של זה ולהעביר את הנושא לעוד ועוד אנשים.  ככל שהנושא המדובר מוגש יותר הדוק ונוגע – כך יותר ויותר אנשים מעבירים את הלאה. 

לקריאה נוספת – סקירה של אירועי TEDX
לקריאה נוספת – מה לעשות כדי להתקבל לאירוע TED

דילוג לתוכן